4 comments on “träningsabstinens!

  1. Dags att vila ordentligt! Mysa med varm te (med citron juice i) och massor med honom.
    Om det är ”bara” förkylning med rinande näs, spring ut det!
    Annars har jag hört man skall vara försiktigt (det stoppade mig INTE att springa min första mara dock!)

    Krya på dig

  2. Här är det vila som gäller! Jag testsprang (200m) till bilen tidigare idag. Pulsen rusade iväg och jag kunde knappt andas! Lite te och honung låter som ett utmärkt förslag. Jag har sedan länge planerat in ett lopp nästa helg. Om jag känner mej ok så springer jag det loppet bara för att det är såå kul!!! Siktar inte på någon bra tid, siktar bara in mej på den fantastiska löparglädjen! Så håll tummarna nu att jag blir bättre!
    Tack för att du hejar på mej!
    //Sofia

  3. Förkyld blir man. Det gäller tyvärr löpare i särskilt hög grad. Ta det lugnt, se till att bli frisk och du kommer att ha massor av tid att löpträna i höst och vinter. Eftersom din målsättning gäller ett lopp som går av stapeln om två år så har du faktiskt fortfarande väldigt gott om tid att förbereda dig. Det finns verkligen INGEN anledning till panik. Hösten och vintern kan du i princip använda för att skapa rutiner för löpträning. Det är nämligen inte alltid så lätt. Undvik att fokusera på tider utan se till att få till rutiner för löpträning. De tider du gör idag har antagligen ganska lite med de tider du är kapabel att göra om två år. Du säger själv att du är nybörjare, vilket innebär att du måste ge kroppen och dig själv tid att anpassa dig för löpträning. När du väl etablerat rutiner och lärt kroppen att tåla 4-5 löppass i veckan så kan du gå på något program som i första hand ska göra dig snabbare på milen och halvmaran. Programmet kommer antagligen innehålla en del intervaller/backintervaller/fartlek och långpass men några extrema långpass är definitivt inte nödvändiga i detta läge. Träna i stället mot att göra milen så nära 40 min som möjligt och halvmaran runt (och gärna något under) 1.30. Ambitiöst? Definitivt och särskilt för en tjej. Men det går. Det är definitivt inga omänskliga tider och många kan nå dit om man är beredd att betala priset. (Läs en viss del av träningen ligger definitivt utanför komfortzonen.) Sista steget av din träning blir att bli uthålligare och tåla ett maratonlopp och det är faktiskt, tro det eller ej, easy-piecy. Det handlar bara om att successivt öka längden på långpassen. (Så ditt stora fokus under 2012 och första delen av 2013 ska alltså vara etablera rutiner för träning och sedan att att bli så snabb som möjligt på mil och halvmara. Når du dit fixar du resten också. Annars får du väl revidera målen. Det är väl inte hela världen i så fall. Jag har varit under 3 h på maran en gång och efteråt kunde jag något förvånat konstatera att det är är ju ingen större skillnad jämfört med att springa på strax över 3 h.

    Slutligen, jag tror du ska gå med i en löparklubb. Där kommer du garanterat hitta människor som kan hjälpa dig att nå 3.15.

    Lycka till från en f.d. rökare som fimpade för gott för 7 år sedan.

    • Tack snälla Per för ditt inlägg! Vad det gäller panik över min förkylning och missade träningspass så, visst jag har massa tid kvar. En vecka hit eller dit spelar inte så stor roll. Men jag behöver springa, min hjärna behöver springa! Jag behöver mina endorfiner. Det är nog där skon klämmer mest. Mina små springturer betyder så mycket. Jag och mina lurar..
      Nu är det som det är och jag ligger nerbäddad i soffan.
      Det ska bli så roligt att dela mina framsteg framöver. Mina små delmål (som jag självklart har).
      Och jag hoppas att du vill följa mej Per.
      //Sofia

Kommentera

