5 comments on “Olga Rönnberg, delade uppfattningar om denna Supermamma!

  1. Punkt fyra har du tyvärr fel på. ANDELEN fett är störst när du ligger på rygg och sover. Sen sjunker den procenten desto högre puls du kommer upp i. Men de kalorier som kommer från fett är så få då att det knappt räknas. Kalorierna som kommer från fett är många fler när du springer, även om en del kalorier kommer från kolhydrater då. Att påstå att promenad är bättre än löpning för att gå ner i vikt är rent skitsnack från hennes sida. Hon har ingen vetenskap i ryggen där.

    I övrigt kan hon ha rätt, i vissa fall. men att kategorisera på det viset att ingen ska springa innan det gått sex månader, nej där går hon för långt. Alla är olika, även när vi fött barn.

    Amningen har att göra med mjölksyran. Du kan försura mjölken om du springer på dig mjölksyra under dina träningspass. Om du håller dig under tröskeln är det ingen fara. Stressad kan man bli i vardagen, träningen är nog snarare stresslösande än stresskapande. 🙂

    • Härligt att höra dina åsikter, det är ju även ditt jobb dehär med träning.!

      Mjölksyra!! Såklart! Rätt rätt rätt!

      Mycket intressant! Hur kan två, inom samma yrke, ha så skilda åsikter om fettförbränning?

  2. Förbränningen på en distans blir lika hög oavsett om du springer eller går. frekvensen spelar ingen roll..tiden du motionerar är det väsentliga läste jag på Träningslära för några år sedan.
    Tydligen enkel matematik.
    Att promenera på morgonen innan frulle (på leversockret) gör mindre än 2% skillnad mot promenader/löpning på dagen/kvällen.

    Jag tror man skall lyssna på kroppen, ha roligt och viktigast av allt acceptera att kroppen fungerar olika till och med olika mellan olika gravidititer.

    • Det stämmer tyvärr inte. Det är för olika rörelsemönster för att räknas som samma.

      Att löpa en viss sträcka förbrukar runt 30% mer energi än att gå motsvarande sträcka (Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations).

      Angående Olga, Sofia. ja, hon är nog tyvärr lite förlegad där också. Man måste uppdatera sin kunskap regelbundet, då nya rön hela tiden krossar de gamla. Så där sade man för tio år sedan om förbränningen, det är nästan ingen som fortfarande tror på det.

  3. Hej på er alla. Blev så sugen på att kommentera och reflektera kring det här ämnet när jag läste inläggen från Fitnesscoachen (som verkar vara påläst) och ni andra 2 som verkar vara öppna och kunskapshungriga på hur det verkligen ligger till.

    Jag är idrottslärare i botten och tidigare tränare för gymnaster osv…och har varit riktigt nyfiken på den här frågan och fördjupat mig lite i den genom åren. Så här lärde jag mig redan för 16-20 år sen då jag läste till idrottslärare på GIH Stockholm.

    1. Fördelningen fett/kolhydrater (den %-uella fördelningen mellan dem) i förbränningsprocessen som krävs för att skapa energi styrs av mängden syre (% fördelningen syre/ej syre eller aerob/anaerob energiprocess) som används i förbränningen (inte samma sak som att sitta still och andas mycket med andra ord). Mer syre som används i förbränningscykeln = mer fettförbränning. Ju intensivare aktivitet destor mindre syre kan kroppen använda för energiprocessen vilken då går över till att använda mer och mer kolhydrater, kroppen hinner helt enkelt inte tillgodose syrebehovet kroppen får (andningen ökar, pulsen ökar osv för att försöka tillgodose syrebehovet). Springer du till exempel 100m på max hastighet så har kroppen mkt mkt svårt att använda syre i förbränningen, framförallt i slutet utan går på kolhydrater och i just det här fallet kroppens lilla lilla lager av kreatin. Efter loppet däremot så står du och flåsar (kippar efter luft) för kroppen vill och kan då gå över till att använda aerob (syrekrävande) energi process, en så kallad ”syredeficit” pratar man om.

    2. Så med andra ord så använder kroppen mer fett än kolhydrater vid mindre ansträngning procentuellt sett. Men problemet är att när man för 15-20 år sen gjorde det här mer allmänt känt så missförstods det eller man var för dålig på att vara tydlig i vad det innebar så de flesta trodde och tror än idag att ”ja, men vad bra! då bränner jag mer fett om jag promenerar än om jag springer eller tränar hårt!”. Det som många missar är att ”det krävs mer energi att springa 30 min än att gå 30 min”
    så mängden energi som går åt påverkar ju även mängden fett/kolhydrater som används som energikälla. Dessutom missar många ”efterbränningen”, dvs att kroppen har en högre förbränning efter aktiviteten olika lång tid beroende på vilken intensitet aktiviteten haft. Löper du 30 min så har du mkt längre/högre efterförbränning än om du promenerar samma tid. Man har gjort studier på detta men då under 1h (gick ett program på tv på svt om det) där man mätte det och personen som sprang 1h brände mer totalt under ett dygn (även mer fett totalt) än den som promenerade.

    Kan inte siffrorna exakt men vid promenad kanske fördelningen i förbränningen är 90% fett och 10% kolhydrater medan vid lätt jogg 70% fett och 30% kolhydrater och vid intensivare löpning (ex. 80% av ditt max) går det över till ännu mer kolhydrater, kanske 30% fett och 70% kolhydrater osv. Detta då under själva aktivitetstiden!

    Så jag försöker förklara det hela med att ”ja, du bränner ”mer” fett än kolhydrater vid promenad 1h jämfört med löpning men det är bara om man ser på den %-uella födelningen fett/kolhydrater, tittar man på mängden fett som förbränns under timmen och på resten av dagen efter aktiviteten så bränner du mer fett. Vet inte om 30%-siffran som Fitnesscoachen tar upp stämmer och vad det innebär på djupet osv men vore ju intressant att på ett enkelt sätt kunna ta reda på om ex. 1h promenad är lika med 30min löpning på ”flåsnivå” eller om 4h promenad är lika med kanske 15 min hård löpning….och då ur just perspektivet mängden fett som används under själva aktiviteten och även under ett helt dygn efter aktiviteten.

    Blir spännande att se tankar och kommentarer kring det jag skrivit och vad jag missat osv.

    Bästa hälsningar,

    Kenny Andersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s